سرخط خبرها

درباره مسعود نجابتی، گرافیست دارنده نشان خادم هنری امام رضا (ع) | خادم خادمان درگاه رضا (ع) ...

  • کد خبر: ۱۶۰۶۶۹
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
درباره مسعود نجابتی، گرافیست دارنده نشان خادم هنری امام رضا (ع) | خادم خادمان درگاه رضا (ع) ...
هم زمان با روز جهانی گرافیک؛ از مسعود نجابتی نوشتیم، گرافیستی که نشان خادم هنری امام رضا (ع) بر سینه اش می‌درخشد

هنوز زبان باز نکرده بود که به واسطه شغل پدرش از تهران به اصفهان منتقل شدند. پدرش کارمند شرکت ذوب آهن بود و خانواده اش به ناچار نزدیک به ۱۰ سال میهمان این شهر شده بودند. مسعود، در همین شهر بود که قد کشید، به مدرسه رفت و باسواد شد. خانه آقای نجابتی تا مدرسه از مسیری می‌گذشت مملو از مغازه‌های صنایع دستی و منبت‌ها و معرق‌ها و کتیبه ها. تصاویری آغشته به فرهنگ اصیل ایرانی که مسعود را بی آنکه بداند، شیفته هنر کرده بود. مدرسه او در مقطع ابتدایی از آن دست مدارس ویژه پیش از انقلاب اسلامی بود که خانواده‌های متدین به جهت تفکیک جنسیتی در آن ثبت نام می‌کردند.

خوش نویسی در این مدارس از دروس اجباری بود و از بخت خوش، استاد ظهیرالاسلام مشق خط را به مسعود آموزش می‌داد. او نخستین کسی بود که استعداد مسعود را کشف کرد تا جایی که در سن یازده سالگی از سمت دوست و آشنا در زمینه خوش نویسی سفارش خط داشت. در همان ایام نیز به خط نویسی بر روی دیوار مساجد مشغول شد و در مجموع آینده حرفه‌ای مسعود نجابتی متأثر از فضای شهری اصفهان، آموزه‌های هنری مدرسه و فرهنگ خانواده اش به سوی هنر اسلامی متمایل شد.

نجابتی با انتخاب رشته گرافیک وارد دانشگاه هنر‌های زیبای تهران شد و پس از پایان مقطع کارشناسی، مدرک ممتاز خوش نویسی خود را نیز از انجمن خوش نویسان ایران دریافت کرد. سپس تحصیلات کارشناسی ارشد را در دانشگاه هنر تهران ادامه داد و در دوران سربازی نیز در مناطق جنگی به بنرنویسی، دیوار نویسی و طراحی تابلو مشغول شد،  اما نجابتی که امروز در حوزه تایپوگرافی، زبانزد اهالی گرافیک است، این واژه را نخستین بار از زبان استاد مرتضی ممیز شنید و به تلفیق خط با گرافیک ترغیب شد.

آنچه او را از هنر نقاشی دور و به فضای گرافیک نزدیک می‌کرد، علاقه قلبی اش به ارتباط با مردم از طریق هنر بود و از طریق طراحی برای هیئت ها، حسینیه‌ها و مؤسسات مردمی، می‌توانست با هنر خود روی اقشار گوناگون جامعه اثرگذار باشد. فرم و محتوا در آثار نجابتی متناسب با یکدیگر تغییر می‌کند و هرگونه تصرف در خط نه از باب تفنن که از سر نیاز صورت می‌گیرد.

نجابتی با تألیف کتاب خط در گرافیک برای وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد تا از سنین پایین، دانش آموزان را با هنر خوش نویسی آشنا کند، در پرونده حرفه‌ای خود علاوه بر سابقه تدریس، بار‌ها و بار‌ها در مسند دبیری یا داوری در جشنواره‌های هنری داخلی و بین المللی در کنار هنرمندان قرار گرفته است و آنچه او را در میان سایر گرافیست‌های مطرح ایرانی متمایز می‌کند، آثار ماندگار و چشم نواز او در زمینه تولیداتی است که به سفارش مرکز آفرینش‌های آستان قدس رضوی در مناسبات گوناگون طراحی شده است.

نجابتی که هم اکنون مدیریت کانون هنر شیعی را بر عهده دارد، نخستین بار در سال ۹۰ از نهمین جشنواره بین المللی رضوی و بار دوم در سال ۹۶ از پنجمین برنامه پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی، نشان «خادم هنری امام رضا (ع)» را دریافت کرد. او بیش از ۱۰ سال، توفیق طراحی پوستر میلاد امام هشتم (ع) به سفارش آستان قدس رضوی را عهده دار بوده است و در مشهورترین اثر خود در این باره، حدیث معروف امام رضا (ع) را با مضمون پنج ویژگی بهترین بندگان خدا به شیوه ثلث ایرانی و بهره گیری از معماری بارگاه رضوی با به کارگیری رنگ‌های طلایی و لاجوردی، طراحی کرده است.
تبلیغات، اطلاع رسانی‌ها و بسیاری از کتب انتشارات آستان قدس رضوی نیز از جمله خدمات مسعود نجابتی در بارگاه امام هشتم (ع) بوده که به این ترتیب نامش در زمره خادمان فرهنگی حضرت رضا (ع) ماندگار شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->